Tien interventies die altijd werken

Dreigt het mis te gaan? Geen zorgen, jij kan het tij doen keren. Tenminste als je de juiste de-escalatie-technieken gebruikt. Die hoeven niet ingewikkeld te zijn. Hieronder 10 best practices: interventies die altijd werken.

Een kat in het nauw maakt rare sprongen, dat geldt ook in zakelijke relaties. Eenmaal in het nauw gedreven, dan grijpen we terug op:

Terugslaan – dit is precies het moment waarop een situatie escaleert tot een conflict.
Toegeven – jouw wensen laten varen: de (zakelijke) relatie gaat dan ten koste van je en dat is zonde.
Afbreken van de samenwerking – dat kost vaak geld en energie.

Als je RE-ageert, ga je deel uitmaken van het probleem: niet strategisch dus.

Dit kan je wél doen:

  1. Houd op met het vormen van coalities.
    Coalities versterken een eenzijdige visie en werken escalatie in de hand. Praat mét je (zaken)partner in plaats van óver diegene of spreek juist iemand uit ‘het andere kamp’.
  2. Spreek je eigen verwachtingen en die van je achterban uit.
  3. Schiet nooit in de verdediging.
    Is iemand erg boos of verontwaardig, laat die persoon dan uitrazen. Door niet te antwoorden en jezelf zeker niet te verdedigen, maar te luisteren, én door te vragen, boek je een doorbraak. Lukt dat niet, houd dan in ieder geval even je mond en laat je niet verleiden tot bekvechten.
  4. Gebruikt iemand dirty tricks, noem het spelletje dan bij naam.
    Manipulatie in de vorm van niet-bestaande deadlines, verborgen agenda’s, roddel, of ‘alles-of-niets-voorstellen’ (take it or leave it) zijn niet zakelijk en niet bevorderlijk voor de samenwerking. Spreek uit dat je ziet waar de ander op aanstuurt en laat je niet gek maken.
  5. Licht de ander uitgebreid in over jouw probleem en je belangen.
    Als je je belangen niet uitspreekt, kan de ander ook geen passend voorstel doen.
  6. Laat je beperkte bewegingsruimte zien.
    Misschien kom je niet tot een deal omdat de ander denkt dat jij nog ruimte hebt om toegevingen te doen. Is die ruimte er echter niet, geef dat aan, en nog beter: vertel de ander waarom verdere toegevingen geen optie zijn.
  7. Vertel waar je wél tevreden mee bent.
    Dit wordt onterecht ondergewaardeerd. Niet alleen het slechte, maar ook het goede benoemen, is in elke relatie heel erg krachtig.
  8. Laat iedereen afkoelen.
    Dat doe je concreet door een pauze in te lassen tijdens een vergadering, door te zeggen dat je iemand  wil bellen voordat je een beslissing neemt, door een e-mail een dag te laten liggen of door op een rustige manier weg te lopen van een destructief gesprek.
  9. Erken de situatie van de ander of het gevoel dat leeft bij de ander.
    Wees gerust: Dit is iets ànders dan iemand gelijk geven.
  10. Wees duidelijk, maar wel tactvol.
    Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip (W. Churchill).

Alle bovenstaande technieken zijn effectief om een dreigend conflict of wrevel te vermijden. De spanning en vijandigheid zullen gegarandeerd afnemen. En dat biedt weer een werkbare situatie.

Bij een woede uitbarsting van een ander helpt interventie 3, en bij onderhandelingen zijn alle 10 interventies op enig moment nuttig.

Oefen thuis want Practice makes perfect.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *