Zo kan je geweldloze communicatie inzetten in zakelijke relaties

Een brandstof voor conflicten is ‘blaming’. Geweldloze Communicatie (GC) is daar de tegenhanger van. In dit artikel lees je hoe je GC zelf kan inzetten zodat jij met je (zakelijke) partner, collega’s of toeleverancier juist niet blijft hangen in frustraties, maar daarentegen krijgt wat je nodig hebt.

Blaming

In een stroeve samenwerking is het verleidelijk de ander de schuld te geven van jouw zorgen en ergernissen. Het is zelfs een instinctieve reactie. En dus is het ook wat de ander doet. Gevolg: de samenwerking wordt nog stroever.

Het werd me laatst weer kristalhelder. Mijn man en ik zijn in onderhandeling met onze bank over een nieuwe hypotheekvorm. Daarover hadden we een afspraak met een financieel adviseur. Op de dag van de afspraak kregen we ’s ochtends bericht dat ons gesprek verplaatst ‘omwille van interne overleggen’, zonder een woord over een nieuwe datum. Ik voelde meteen ergernis. Het triggerde mijn vooroordeel dat banken logge systemen zijn die zelfstandige ondernemers in de weg zitten.

Ik dwong af dat de afspraak wel degelijk zou plaatsvinden nog voor aanvang van de interne overleggen. De adviseur die ons te woord stond, had echter geen ruimte gehad om de afspraak met ons voor te bereiden en de afspraak bleek compleet zinloos wat de irritatie over en weer alleen vergrootte.

Ik realiseerde me dat ik mijn eigen onderhandelingspositie had ondermijnd. Ik had precies het tegenovergestelde gedaan van wat ik mijn opdrachtgevers adviseer als facilitator van onderhandelingen en als mediator. Ik had de ruimte moeten nemen om te dealen met mijn wrevel. Door dat niet te doen, had mijn irritatie en waarde oordeel gewonnen van mijn verstand. Daardoor was ik mijn eigen behoeften (= medewerking krijgen van de bank) uit het oog verloren.

Het effectievere alternatief: geweldloze communicatie

Het kan zó anders. Daarvoor bestaat een vorm : Geweldloze Communicatie (GC).

Het is ontwikkeld door Marshall Rosenberg en ent zich op de volgende vier elementen:

Waarneming
Gevoel
Behoefte
Verzoek

Dat er niet naar je wordt geluisterd of dat je niet serieus wordt genomen is ook in zakelijke relaties een veel voorkomende ergernis. Als jij het gevoel hebt dat jouw opdracht/een project/je vraag bij iemand ligt die jouw belangen niet ziet, laat je daar allerlei interpretaties op los. Bijvoorbeeld dat een zakelijke dienstverlener niet klantgericht is.

Geweldloze Communicatie in de praktijk

Het gevolg is dat je gefrustreerd raakt en negatieve labels hangt aan de ander. Je kan wachten tot deze mechanismen je ongelukkig en bepaald ineffectief maken, óf je doet dit:

  1. Waarneming

Vertel concreet, specifiek en objectief wat je hebt waargenomen.

Bijvoorbeeld: je baas, collega of medevennoot is slecht bereikbaar wanneer jij hem nodig hebt.
De eerste stap in (GC) klinkt dan als volgt:

Als ik jou bel, bel je me meestal vanuit de auto of terwijl je in gezelschap van je kinderen/partner/.. bent.

  1. Gevoel

Voeg er aan toe wat voor gevoel dat bij jou oproept. In dit voorbeeld gaat het er dus om dat je terug geeft hoe je het ervaart om genegeerd te worden:

Dat geeft mij het gevoel dat wat ik te vertellen heb, niet belangrijk voor je is.

  1. Behoefte

Vertel waaraan jij daarentegen behoefte hebt. Dat klinkt dat bijvoorbeeld als volgt:

Ik heb behoefte aan gelijkwaardigheid. Als ik de tijd neem om jou uitgebreid te bellen, verwacht ik dat jij dat omgekeerd ook doet.

  1. Verzoek

Vraag de ander om een concrete, positieve actie. Zeg bijvoorbeeld:

Wil je mij in het vervolg bellen vanuit een rustige ruimte waarin je alleen bent en de tijd hebt om naar me te luisteren en met me te spreken.

Door weg te blijven uit verwijten en daarentegen een behoefte te uiten, en daar een positieve actie aan te koppelen, ben je constructief en dus nog steeds – of juist veel meer – een teamplayer.

‘Gelijk hebben’ is gemakkelijk en niet interessant. Hiermee zet je in op het verbeteren van de situatie en dus van de relatie!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *