–          Hoe effectief communiceren met gesprekspartners die een andere achtergrond hebben?
Denk aan verschillen in corporate identity, persoonlijkheid, cultuur.

–          Hoe voert u een moeilijk gesprek?

–          Hoe voert u een onderhandeling en bereikt u optimaal resultaat (win-win)?

–          Hoe reduceert u frustraties zonder de (werk)relatie te beschadigen?

–          Wat zijn uw kernkwaliteiten en hoe stemt u uw relaties (met personeel/medewerkers/investeerders/vennoten) daarop af?

–          Hoe maakt u van een ‘ja’ een ‘nee’?

–          Hoe zet u in op uw belangen zonder de relatie met de andere uit het oog te verliezen?

–          Hoe beweegt u mee met uw klanten/leveranciers/vennoten zonder frustratie op te bouwen?

–          Hoe voorkomt u dat een situatie escaleert?

–          Hoe kan u een situatie van uw zijde de-escaleren?

–          Hoe doorbreekt u uw eigen (ruzie)patronen?

–          Hoe brengt u uw behoeften op een manier die doeltreffend is?